Scholen & Organisaties

Naar het overzicht

Project TALENT

Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Project TALENT is een interuniversitaire project onder leiding van KU Leuven, Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen, uitgewerkt in samenwerking met de onderwijskoepels, Prodia vzw, drie lerarenopleidingen (UCLL, Artevelde Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool) en de oudervereniging Bekina.
 

Wat doen jullie op het gebied van cognitieve begaafdheid?

Het identificeren en gepast begeleiden van cognitief sterke jongeren is een belangrijke taak van het onderwijs, omdat deze jongeren mee de kenniseconomie van morgen zullen vormgeven. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert echter minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten.

 

Project TALENT wil onderzoeken in welke mate er sprake is van onderpresteren in het Vlaamse onderwijs en welke factoren de prestaties, de motivatie en het welbevinden van leerlingen kunnen bevorderen. Zowel de eigenschappen van de leerling zelf, elementen uit de thuisomgeving en factoren op school- en klasniveau worden onderzocht. Daarbij wordt bekeken wat het leren en de motivatie van álle leerlingen bevordert en welke factoren specifiek van belang zijn voor cognitief begaafde leerlingen.

Type School
Type school
Koepel school
Website http://www.projecttalent.be
Twitter https://twitter.com/ProjectTalentBE
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/projecttalentbe/
Facebook https://www.facebook.com/ProjectTalentBE
Plaats Leuven
Adres Tiensestraat 102
Postcode 3000
Toegevoegd door

Onlangs toegevoegd door medewerkers van Project TALENT

Geplaatst door project TALENT

Nieuwsbrief Expertisecentrum TALENT - editie 27

In deze nieuwsbrief: Terugblik TALENT-studiedag Oproep: nieuwe ankerscholen gezocht! Onderzoek: “Opgeven… of opleven? De rol van leerhonger tijdens moeilijke...
Profielfoto van Projectteam TALENT

De impact van Research Lesson Study op de opvattingen en onderwijspraktijken van leraren rond cognitief sterk functionerende leerlingen.

Om cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen goed te begeleiden in de klas, is het belangrijk dat leraren de juiste overtuigingen, kennis en vaardigheden hebben. Eerder onderzoek toont aan dat leraren in reguliere klassen soms misvattingen hebben over CSF leerlingen en niet altijd over de juiste...
Profielfoto van Projectteam TALENT

Opgeven… of opleven? De rol van leerhonger tijdens moeilijke wiskundelessen;

Terwijl sommige leerlingen opgeven wanneer de les moeilijker wordt, lijken andere leerlingen net op te leven wanneer ze met complexe leerstof geconfronteerd worden. Waarom vindt de ene leerling uitdagende leerstof boeiend, terwijl de andere afhaakt? Om dit te onderzoeken volgden we tien dagen lang 414...
Profielfoto van Projectteam TALENT