Kennisbank

Gebruik onderstaande filter om de inhoud van de TALENT-kennisbank te filteren op thema, leeftijdscategorie of toepassingsgebied. Artikels van de hand van één van de leden van het TALENT-team hebben een aparte aanduiding gekregen, zodat ze onderscheiden kunnen worden van bijdragen van andere auteurs. Veel leesplezier!

Wens je liever op een andere manier te zoeken, dan kan je ook naar onze themapagina gaan, waar de inhoud gebundeld staat per thema.

Effectieve differentiatie voor cognitief sterk functionerende leerlingen

Ondanks dat onderzoek aantoont dat cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen baat hebben bij differentiatie, wordt dit in de praktijk niet altijd consistent toegepast door leraren. Vaak worden CSF-leerlingen uit hun reguliere klassen gehaald voor speciale programma's, wat kan leiden tot een gebrek...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Basisscholen gezocht voor nieuwe studie naar het stimuleren van “leerhonger”

Basisscholen gezocht voor nieuwe studie naar het stimuleren van “leerhonger”
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Het belang van de leerkracht-leerlingrelatie voor de betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen

Het TALENT-onderzoek bestudeerde het belang van de leerkracht-leerlingrelatie voor de betrokkenheid van cognitief begaafde leerlingen in het secundair onderwijs.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Waarin blinken sterke rekenaars uit?

Kenmerken van sterke rekenaars in de kleuterschool en de lagere school
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Snel van start: vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters

Kunnen de eerste tekenen van cognitieve begaafdheid al in de kleuterklas worden opgemerkt?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Leren leerlingen meer in homogene of in heterogene klassen? Bevindingen uit de TALENT-studie

Dat leerlingen in sterk heterogene klassen het even goed doen als leerlingen in meer homogene klassen, kan verrassend lijken: als leerlingen ongeveer van hetzelfde niveau zijn, zou de instructie naar verwachting beter kunnen aansluiten op hun niveau. Toch
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafd? En toch loop je vast bij het studeren?

Een coachingstraject voor hoogbegaafde universitaire studenten. 8 hoogbegaafde studenten van de KU Leuven schreven zich in voor het drie maanden durende traject. Na afloop rapporteerden deze studenten verschillende positieve gedragsveranderingen.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat denken leraren over cognitief begaafde leerlingen en beïnvloedt dit hun klaspraktijk?

De opvattingen van leraren over cognitief begaafde leerlingen en hun klaspraktijk onderzocht.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Wat zijn de lievelingsvakken van Vlaamse leerlingen?

Waarom houdt de ene leerling van wiskunde, terwijl een andere net een zwak heeft voor taal, geschiedenis of economie? Hangt de voorliefde voor een vak vooral samen met relatief stabiele eigenschappen van de leerlingen of kan ze ook worden aangewakkerd doo
Profielfoto van Projectteam TALENT
Sluiten