Het ABC van motivatie bij cognitief begaafde personen - Leuven
Motivatie is een cruciale factor in de ontwikkeling van cognitief begaafde personen en speelt een sleutelrol bij zowel excelleren als onderpresteren. Wanneer hun basisbehoeften niet worden vervuld, kan dit leiden tot motivatieverlies en zelfs weerstand tegen leren.
De zelfdeterminatietheorie stelt dat alle mensen – en dus ook begaafde kinderen, jongeren en volwassenen – drie fundamentele psychologische behoeften hebben: autonomie, verbondenheid en competentie. Wanneer deze behoeften worden vervuld, ontstaat intrinsieke motivatie en duurzaam leerplezier.
In deze kennismodule duiken we diep in de zelfdeterminatietheorie en onderzoeken we hoe deze toegepast kan worden bij cognitief begaafde personen. We bekijken daarnaast hoe verschillende leerkracht-, opvoedings- en begeleidingsstijlen motiverend of juist demotiverend kunnen werken en hoe je een omgeving creëert die motivatie versterkt.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Meer info / inschrijven
Meer info over of inschrijven voor deze opleidingsmodule? Klik hier.