Van behaviorisme naar zelfdeterminatietheorie - Leuven
Motivatie is een cruciale factor in het leerproces en de ontwikkeling van cognitief sterk functionerende leerlingen. Onderpresteren en demotivatie kunnen ontstaan wanneer leeromgevingen niet aansluiten bij hun psychologische basisbehoeften of wanneer externe beloningen hun intrinsieke motivatie ondermijnen.
Hoe is motivatie van invloed op leerprestaties en persoonlijke groei? Welke theorieën helpen ons begrijpen hoe motivatie werkt? En hoe kunnen we deze kennis toepassen om een stimulerende leeromgeving te creëren?
In deze kennismodule verkennen we de evolutie van motivatietheorieën, van het behaviorisme en de attributietheorie tot de mindsettheorie en de zelfdeterminatietheorie. We ontdekken hoe autonomie, verbondenheid en competentie een sleutelrol spelen in duurzame motivatie en hoe je deze principes kan inzetten om leerlingen of cliënten optimaal te begeleiden.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Meer info / inschrijven
Meer info over of inschrijven voor deze opleidingsmodule? Klik hier.