Versnellen bij begaafde leerlingen: feiten, fabels en praktische aanpak - Leuven
De standaardaanpak in de klas sluit niet altijd aan bij de leer- en ontwikkelingsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen. Door hun snelle leerproces en behoefte aan diepgaande uitdaging kunnen ze zich vervelen of zelfs demotivatie ontwikkelen wanneer het onderwijsaanbod onvoldoende aansluit. Verschillende onderwijsaanpassingen kunnen hierop inspelen, waaronder differentiatie, verrijking en versnelling.
Versnellen – in de volksmond vaak “een jaar overslaan” genoemd – is een van de meest effectieve maatregelen om begaafde leerlingen passend onderwijs te bieden. Uit onderzoek blijkt dat versnellen geen negatieve academische of sociaal-emotionele gevolgen heeft wanneer het goed wordt uitgevoerd. Toch bestaan er veel misvattingen en aarzeling rond deze maatregel.
In deze kennismodule onderzoeken we hoe versnellen in de praktijk kan worden toegepast. We bekijken de verschillende vormen van versnellen, de criteria die een rol spelen bij de beslissing en hoe scholen dit proces zorgvuldig kunnen begeleiden. Daarnaast bespreken we een instrument dat kan helpen om een weloverwogen beslissing te nemen in het belang van de leerling.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Meer info / inschrijven
Meer info over of inschrijven voor deze opleidingsmodule? Klik hier.