(Geen) kenmerk van begaafdheid? - Leuven
In andere kennismodules bekijken we hoe leerkenmerken helpen bij het signaleren van begaafdheid, maar deze vertellen nog niet hoe begaafde personen zich gedragen, wat hun behoeften zijn en hoe ze functioneren in verschillende contexten. Niet-cognitieve persoonskenmerken spelen hierin een cruciale rol, maar welke hiervan zijn écht kenmerkend voor begaafdheid en welke worden ten onrechte als typerend gezien?
Eigenschappen zoals perfectionisme, overexcitabilities, een sterke behoefte aan autonomie, autoriteit in vraag stellen, creativiteit en humor worden vaak gelinkt aan begaafdheid, maar komen niet bij alle begaafde personen voor en zijn ook aanwezig bij niet-begaafde personen. Dit maakt het belangrijk om een genuanceerde blik te werpen op deze kenmerken en te begrijpen waarom ze zo vaak met begaafdheid in verband worden gebracht.
In deze kennismodule verdiepen we ons in de rol van niet-cognitieve persoonskenmerken en analyseren we waarom bepaalde eigenschappen vaak worden beschouwd als kenmerken van cognitieve begaafdheid. We bekijken hoe deze kenmerken het functioneren van begaafde personen beïnvloeden en welke impact ze hebben op begeleiding en ondersteuning.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Meer info / inschrijven
Meer info over of inschrijven voor deze opleidingsmodule? Klik hier.