Signaleren, compacten en verrijken in het secundair onderwijs - Gent
Signaleren, compacten en verrijken zijn essentiële strategieën om cognitief sterk functionerende leerlingen in het secundair onderwijs te ondersteunen. Het tijdig herkennen van deze leerlingen is echter minder vanzelfsprekend dan in het basisonderwijs, omdat ze zich vaak aanpassen aan de klasnormen of minder zichtbaar excelleren. Een correcte signalering is de eerste stap om gepaste onderwijsaanpassingen te bieden.
Compacten helpt om overbodige herhaling en minder essentiële leerstof te schrappen, waardoor er ruimte ontstaat voor verrijking: uitdagendere leerstof die de hogere orde-denkvaardigheden stimuleert. In het secundair onderwijs vraagt dit om een doordachte aanpak, omdat leerlingen met meerdere vakleerkrachten werken en minder klassikale continuïteit ervaren.
In deze kennismodule leren we hoe je begaafde leerlingen in het secundair onderwijs kan signaleren en hoe je compacten en verrijken praktisch toepast. Welke signalen wijzen op cognitieve begaafdheid? Welke leerstof kan worden geschrapt zonder leerdoelen in gevaar te brengen? Hoe zorg je ervoor dat verrijkingsopdrachten écht uitdagend en motiverend zijn? En hoe kunnen deze strategieën structureel binnen een schoolorganisatie worden geïmplementeerd?
Lesgever
Veerle Cool, Gecertificeerd expert in hoogbegaafdheid en onderpresteren, verantwoordelijke doorverwijzingen Hoogbloeier®.
Meer info / inschrijven
Meer info over of inschrijven voor deze opleidingsmodule? Klik hier.