Eerder onderzoek naar de relatie tussen cognitief sterk functioneren (CSF) en mentale gezondheidsproblemen toont heel wat verschillende uitkomsten. Sommige studies rapporteren cognitief sterk functioneren als een beschermingsfactor voor psychologisch welzijn terwijl andere net het tegenovergestelde zien,...
Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Hebben hoogbegaafde kinderen een hogere emotionele intelligentie dan gemiddeld begaafde kinderen? In een recent artikel brengen onderzoekers de resultaten van 21 studies bij elkaar om te bekijken hoe het nu precies zit...
Alweer een nieuwe editie van de TALENT-nieuwsbrief met deze keer onder meer aandacht voor de opstart van het lerend netwerk verrijking en voor TALENT-analyses rond de sociale relaties van begaafde kinderen.
Begaafde leerlingen worden vaak geportretteerd als perfectionisten. Maar bestaat er wel een inherent verband tussen cognitieve begaafdheid en perfectionisme? We duiken in de resultaten van een recente overzichtsstudie...
Op 2 september trokken leerlingen in heel Vlaanderen terug naar school voor een nieuw schooljaar. Sommige leerlingen maakten de overstap naar het secundair onderwijs, een grote stap die heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor cognitief begaafde kinde
Dagen Vlaamse scholen de cognitief sterkste leerlingen wel genoeg uit? Vervelen begaafde leerlingen zich niet in de klas? En hoe stimulerend vinden ze hun schoolwerk? Dit zijn enkele belangrijke vragen waarop het project TALENT een antwoord wil bieden.
Hoogbegaafdheid wordt wel eens in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties. Maar klopt dit negatieve beeld wel?