Binnen thema: Sociaal-emotioneel
Geplaatst door project TALENT

Materiaal 4e TALENT-studiedag "Talent laten groeien: positieve ontwikkeling en zelfontplooiing" staat online!

Op dinsdag 4 februari 2025 ontmoetten meer dan 450 deelnemers en sprekers elkaar in Leuven op de 4e TALENT-studiedag.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Cognitief sterk functioneren als kwetsbaarheidsfactor voor mentale gezondheidsproblemen?

Eerder onderzoek naar de relatie tussen cognitief sterk functioneren (CSF) en mentale gezondheidsproblemen toont heel wat verschillende uitkomsten. Sommige studies rapporteren cognitief sterk functioneren als een beschermingsfactor voor psychologisch welzijn terwijl andere net het tegenovergestelde zien,...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Materiaal TALENT-studiedag staat online!

Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Hoogbegaafdheid en emotionele intelligentie: een complex verhaal

Hebben hoogbegaafde kinderen een hogere emotionele intelligentie dan gemiddeld begaafde kinderen? In een recent artikel brengen onderzoekers de resultaten van 21 studies bij elkaar om te bekijken hoe het nu precies zit...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

TALENT-nieuwsbrief - editie 7

Alweer een nieuwe editie van de TALENT-nieuwsbrief met deze keer onder meer aandacht voor de opstart van het lerend netwerk verrijking en voor TALENT-analyses rond de sociale relaties van begaafde kinderen.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Perfectionisme is geen kerneigenschap van begaafdheid

Begaafde leerlingen worden vaak geportretteerd als perfectionisten. Maar bestaat er wel een inherent verband tussen cognitieve begaafdheid en perfectionisme? We duiken in de resultaten van een recente overzichtsstudie...
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Cognitief begaafd en naar het secundair onderwijs

Op 2 september trokken leerlingen in heel Vlaanderen terug naar school voor een nieuw schooljaar. Sommige leerlingen maakten de overstap naar het secundair onderwijs, een grote stap die heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor cognitief begaafde kinde
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Betrokkenheid en motivatie van cognitief sterke leerlingen: eerste resultaten van de TALENT-studie

Dagen Vlaamse scholen de cognitief sterkste leerlingen wel genoeg uit? Vervelen begaafde leerlingen zich niet in de klas? En hoe stimulerend vinden ze hun schoolwerk? Dit zijn enkele belangrijke vragen waarop het project TALENT een antwoord wil bieden.
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Begaafde jongeren, moeilijke gevallen?

Hoogbegaafdheid wordt wel eens in verband gebracht met emotionele moeilijkheden en onbevredigende sociale relaties. Maar klopt dit negatieve beeld wel?
Profielfoto van Projectteam TALENT
Geplaatst door project TALENT

Kinderen over de nadelen van hoogbegaafd zijn

In dit filmpje zie je Katya, Eve, Cédric, Nils, Senne en Marie aan het woord. Wat zijn de nadelen van hoogbegaafd zijn? Wat vind je er niet fijn aan?
Profielfoto van Projectteam TALENT