Materiaal 4e TALENT-studiedag "Talent laten groeien: positieve ontwikkeling en zelfontplooiing" staat online!
De studiedag droeg de titel "Talent laten groeien: positieve ontwikkeling en zelfontplooiing". Met gevarieerde, praktische workshops en lezingen voor elk onderwijsniveau, kregen de 400 deelnemers inspiratie om cognitief talent te laten groeien en positieve ontwikkeling te stimuleren.
Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Je kan de presentaties van de sprekers hier bekijken tot maandag 10 maart 2025:
Verwelkoming en inleiding door Karine Verschueren De onderwijsbehoeften van cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen bleven lang onderbelicht in het Vlaamse onderwijs. Onterecht, want onderzoek toont dat te veel cognitief talent verloren gaat. Gesteund door de Vlaamse overheid, werken 20 ankerscholen en interuniversitair Expertisecentrum TALENT aan de bewustwording van de noden van CSF leerlingen en aan het versterken van evidence-informed onderwijs aan en begeleiding van deze leerlingen. Ze doen dit samen met meer dan 500 scholen die deelnemen aan de lerende netwerken CSF en tal van andere onderwijspartners. Samen hebben we al heel wat kunnen realiseren. Maar er ligt ook nog veel werk op de plank. In deze presentatie geven we een inkijk in de werkzaamheden van het afgelopen jaar en blikken we vooruit op de toekomstige uitdagingen en plannen. |
Keynote: The gift of positive psychology: Wellbeing and high performance at school door Szilvia Fodor Positive psychology is a contemporary scientific approach within 21st-century psychology that aims to improve quality of life, prevent pathologies, and enhance subjective well-being. As Christopher Peterson (2008) states, "positive psychology is the scientific study of what makes life most worth living." During the lecture, we will introduce the concept of well-being, focusing on Seligman’s PERMA model and the importance of character strengths, and how these relate to high achievement. We will also explore how this model can be applied in educational settings for both students and teachers. Finally, we will present recent research findings that support the link between well-being and high achievement. |
1.1 Een slimme kleuter in mijn klas ... Wat nu?! door Birgit Gypen In elke klas zitten er wel enkele: kleuters die op zoek zijn naar wat meer uitdaging, of kleuters die al veel meer kunnen dan hun klasgenootjes. Maar ook kleuters die op school helemaal niet opvallen, en van wie de ouders komen zeggen dat ze het ‘saai’ vinden in de klas. Je wilt iets doen voor deze kinderen, maar hoe begin je daar aan? |
1.2 Een jaartje versnellen en daarmee is de kous af? - Versnellen in het basisonderwijs door Katie Jacobs Merk je dat een kind wel heel vlot mee kan in de klas, misschien zelfs een beetje te vlot? Ben je een jaartje springen aan het overwegen? Maak je je zorgen over de sociale en emotionele gevolgen van een versnelling? Allemaal oprechte bezorgdheden van ouders en leerkrachten als het thema versnellen op tafel komt. De meesten zijn niet meteen zo’n voorstander van versnellen omwille van de problemen die deze kinderen later zouden krijgen. Een versnelling is echter zelden negatief. De meeste leerkrachten en ouders maken zich zorgen over sociale isolatie en de sociale vaardigheden van deze leerlingen. Deze zorg is niet in overeenstemming met resultaten uit internationaal onderzoek, waaruit blijkt dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Deze sessie geeft je de nodige informatie en inzichten om de beslissing om al dan niet te versnellen op een gefundeerde wijze te kunnen nemen. |
1.3 Nooit te klein om groot te denken door Hilde Verheyen Niemand heeft ooit piano leren spelen door er een boek over te lezen. Dat is óók zo met filosoferen. Je kan er veel over lezen, maar je leert het pas in de gesprekken. Door het zelf te doen. Stap voor stap. Met vallen en opstaan. In deze workshop gaan we dan ook zelf aan de slag en krijg je frisse, speelse ideeën en praktische handvatten om te filosoferen met kinderen van de lagere school. Je leert waar er kansen liggen voor een goed filosofisch gesprek en hoe jij en je kinderen kunnen ‘spelen met denken’ . |
1.4 Gebruik jij ze alle zes? door Hans Van de Moortel en Gerd Van Ael Tijdens deze workshop maken we kennis met de taxonomie van Bloom als middel tot verrijkingsactiviteiten. We stellen het kader van de zes denkvaardigheden voor en maken enkele praktische oefeningen om in verschillende leersituaties de denkvaardigheden aan bod te laten komen. Hoe verrijk je je klasgesprekken? Hoe kijk je kritisch naar de opdrachten in je leermethodes? Welke opdrachten dagen leerlingen uit om hun verschillende denkvaardigheden in te zetten? Deze workshop richt zich tot leerkrachten van de tweede en derde graad lager onderwijs en de eerste graad secundair onderwijs.
|
1.5 Vakversnelling en jaarversnelling in het secundair onderwijs door Liv Van Hyfte Steeds meer scholen en leerlingen ontdekken de mogelijkheden van vak- en jaarversnelling binnen het secundair onderwijs. Dit roept echter een aantal vragen op bij de praktische uitvoering. Hoe overtuig ik mijn team? Welke leerlingen komen in aanmerking, en hoe communiceer ik hierover met de andere leerlingen? Is versnellen wel de juiste keuze voor deze situatie? En hoe zorg ik voor een zinvol alternatief terwijl er geen extra uren zijn? In deze interactieve workshop gaan we aan de slag met concrete cases en krijg je inzicht in verschillende scenario’s. De kern van deze 'cocktail' bestaat uit de onderwijsbehoeften van de leerling, de meerwaarde van school ten opzichte van zelfstandig thuis leren, en de cruciale rol van een sterke leraar. Bereid je voor op een boeiende sessie vol praktijkgerichte tips en inzichten. |
1.6 Talenten laten groeien: de overstap naar het hoger onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen door Valerie Van Hees en Alicia Ramos Cognitief sterk functionerende studenten in het hoger onderwijs vormen een heterogene groep. Terwijl heel wat cognitief sterke studenten het zeer goed doen in het hoger onderwijs, is er ook een groep die ondanks het potentieel om sterke academische resultaten te behalen, onderpresteert en/of specifieke belemmeringen ondervindt in de transitie naar het hoger onderwijs. In Vlaanderen rapporteert bijna vier op tien studenten met sterke cognitieve vaardigheden vertraging in het studietraject hoger onderwijs. Uitstekende intellectuele vaardigheden alleen zijn dus geen garantie voor succesvolle academische prestaties in het hoger onderwijs. Het begrijpen van de specifieke uitdagingen die cognitief sterk functionerende studenten in (de transitie naar) het hoger onderwijs ervaren, net als factoren die de transitie en leerprestaties bevorderen, is cruciaal cognitief sterke leerlingen optimaal te ondersteunen in de transitie naar het hoger onderwijs. Deze workshop biedt inzicht in belangrijke factoren die de transitie van cognitief sterk functionerende leerlingen en studenten naar het hoger onderwijs belemmeren en faciliteren. De workshop focust ook op regelgeving en licht ook talrijke tools toe om als school een optimaal beleid op te zetten rond cognitief sterk functionerende leerlingen en studenten in (de transitie naar) het hoger onderwijs. Ook cognitief sterke studenten nemen het woord tijdens de workshop. Via interactieve werkvormen wordt de uitwisseling van goede praktijken gefaciliteerd. |
1.7 Sociale relaties van cognitief sterk functionerende kinderen en jongeren door Sofie Hendrix In de media worden cognitief sterk functionerende personen vaak afgebeeld als eenzaam en minder sociaal vaardig. Onderzoek toont aan dat ook leraren negatieve stereotypen over hen hebben. Maar kloppen deze stereotypen wel? In deze uiteenzetting bespreken we het bestaande wetenschappelijke onderzoek naar vriendschappen en sociale acceptatie van cognitief sterk functionerende jongeren. Daarnaast gaan we in op enkele praktische implicaties van deze wetenschappelijke bevindingen. |
1.8 Onderwijsbehoeften van Uitzonderlijk Hoogbegaafde (UHB) leerlingen door Sabine Sypré en Ilse Verhoeven Hoe kunnen we het onderwijs beter afstemmen op de noden van uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen? In deze sessie delen we boeiende inzichten en praktijkvoorbeelden die laten zien hoe het onderwijs van morgen eruit kan zien voor deze unieke groep. Tijdens het laatste jaar van het “Project Voorbeeldscholen voor Cognitief Sterk Functionerende leerlingen” onderzocht Expertisecentrum TALENT welke specifieke onderwijsbehoeften UHB-leerlingen hebben. We bestudeerden de literatuur, voerden focusgroepgesprekken, spraken met buitenlandse experts en verwerkten bevindingen uit masterproeven. Op basis van deze gegevens werden aanbevelingen voor de overheid opgesteld. In deze sessie presenteren we de resultaten van dit onderzoek en delen we inspirerende praktijkvoorbeelden van ankerscholen, die laten zien hoe zij UHB-leerlingen de afgelopen jaren succesvol hebben ondersteund. Laat je inspireren door de concrete voorbeelden en ontdek hoe jouw school het verschil kan maken! |
1.9 Prestatiemotivatie aanmoedigen: inzichten uit het AME-curriculum voor hoogbegaafde leerlingen door Ophélie Desmet Tijdens deze sessie deelt Dr. Ophélie A. Desmet de bevindingen van haar mixed-methods evaluatie van het Achievement Motivation Enhancement (AME) curriculum. In deze sessie wordt onderzocht welke invloed de AME-aanpak heeft gehad op cognitief sterke leerlingen in vijf verschillende onderwijsomgevingen. Leer meer over de effecten van het curriculum op de motivatie, zelfperceptie en academische betrokkenheid van leerlingen. Ontdek mogelijke strategieën om het succes van uw cognitief sterke leerlingen op de korte en mid-lange termijn te ondersteunen en bespreek de implicaties van dit onderzoek voor de klaspraktijk. Deze presentatie heeft tot doel een bijdrage te leveren aan ons voortdurende gesprek over effectieve motiverende interventies in het onderwijs voor cognitief sterke en getalenteerde kinderen en jongeren. |
1.10 Signaleren en begeleiden van CSF-leerlingen met een lage SES/andere thuistaal door Marlies Tierens Cognitief begaafde leerlingen uit minder bevoorrechte milieus blijven vaak onder de radar, waardoor hun potentieel onbenut blijft. Toch zijn er scholen die expliciet aan de slag gaan om deze kloof te dichten en gelijke kansen te bevorderen in begaafd onderwijs. Via gerichte identificatie, ondersteuning bij schooltaal en actieve ouderbetrokkenheid zetten zij stappen richting inclusievere begeleiding van talent. In deze inspirerende sessie laten we zien hoe deze scholen te werk gaan, met bijzondere aandacht voor het identificeren van cognitief talent en het opzetten van een effectief schooltaalprogramma. Ontdek hoe deze aanpak werkt, maar ook hoe deze kan vertaald worden naar andere scholen. Laat je inspireren om zelf aan de slag te gaan en het verschil te maken voor begaafde leerlingen die een extra duwtje in de rug verdienen! |
1.11 Sociaal en emotioneel ontwikkelen met de 7 gewoonten van Stephen R. Covey door Tine Vandenbogaerde Ben je op zoek naar concrete handvaten in de klas / op school om het sociaal en emotioneel ontwikkelen van leerlingen te bevorderen? Dan kan "7 habits of highly effective people" van Amerikaanse auteur Stephen Covey je de nodige structuur bezorgen. |
1.12 Schoolbreed inzetten op executieve vaardigheden door Natalie De Weyer en Carolien Moreel In deze sessie bouwen we verder op basiskennis rond executieve vaardigheden. We herhalen kort welke executieve functies er zijn en welk gedrag we zien we als deze nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Aan de hand van praktijkvoorbeelden tonen we hoe je schoolbreed in kan zetten op het trainen van executieve vaardigheden. Verder gaan we in op de vraag of er een verschil is met executieve vaardigheden trainen voor CSF-leerlingen en andere leerlingen. Wat hebben CSF-leerlingen nodig om deze vaardigheden voldoende te kunnen trainen? We geven graag tips mee rond materialen die kunnen worden ingezet. |
1.13 Leerhonger stimuleren bij kinderen: een sleutel tot talentontwikkeling door Evelien Aerts Niet alleen sterke cognitieve vaardigheden van leerlingen, maar ook een grote leerhonger of ‘Need for cognition’ maakt dat zij meer nood hebben aan uitdaging. Leerhonger verwijst naar de mate waarin leerlingen ervan houden hun brein te gebruiken en diep na te denken. Hebben we hier voldoende aandacht voor in onderwijs en begeleiding? Is dit psychologisch kenmerk veranderbaar en hoe kunnen we de leerhonger van kinderen dan stimuleren thuis en op school? Op deze vragen wordt ingegaan in deze sessie. We leggen uit wat leerhonger is, hoe het zich ontwikkelt en wat het belang is voor de motivatie en het leerproces van kinderen op school. Verder laten we je kennis maken met verschillende strategieën die leerkrachten kunnen gebruiken om leerhonger van leerlingen te stimuleren in de bovenbouw van de basisschool. De strategieën worden geïllustreerd met voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk. |
2.1 Bloomen met kleuters en leerlingen uit de eerste graad door Delphine Dobbelaere en Stefanie Vermeersch Ben je op zoek naar een verrijkend aanbod voor CSF-kleuters en -leerlingen uit de eerste graad? In deze sessie leer je verrijkingsvaardigheden ontwikkelen met de Taxonomie van Bloom. Diffërentieren kan eenvoudige toegepast worden binnen ieder thema, op elk moment en op elk niveau. We bekijken voorbeelden van hoe je met hogere denkvaardigheden een rijker en uitdagender aanbod kan voorzien binnen een specifiek thema, lessen Wereldoriëntatie, een prentenboek en in enkele hoeken van je klas. |
2.2 Draagvlak vergroten en implementatie CSF-beleid in het basisonderwijs door Joost De Brouwer Ontdek hoe je een veranderingsproces in het basisonderwijs effectief kunt begeleiden. We reiken vanuit o.a. het systemisch en groepsdynamisch vlak een aantal praktische handvaten aan die je kunnen ondersteunen bij deze uitdagende taak en hebben hierbij tevens oog voor de mogelijke valkuilen. Op deze manier krijg je een beter inzicht in jouw team als lerende organisatie waardoor er een (meer) passende strategie kan worden uitgerold om een duurzaam veranderingsproces in beweging te zetten. |
2.3 Een verrijkingsklas opzetten: do's en don'ts door Dorien Van den Steen en Himsha Vanhaecke Deze sessie is bedoeld voor schoolteams die al verrijking aanbieden in de klas, maar merken dat binnenklasdifferentiatie niet langer voldoet aan de behoeften van een specifieke groep leerlingen. Wil je met je team de stap zetten naar een verrijkingsklas, maar zijn er nog veel vragen over de inhoud en organisatie? Dan is deze sessie precies wat je zoekt. Het starten van een externe verrijkingsklas is een uitstekende manier om leerlingen die extra uitdaging nodig hebben te ondersteunen en hun talenten verder te laten groeien. In deze sessie worden zowel de belangrijkste aandachtspunten als mogelijke valkuilen besproken om de verrijkingsklas succesvol op te zetten. Onderwerpen zoals het vaststellen van leerdoelen, het selecteren van geschikte leerlingen en het vormgeven van de verrijkingsklas komen aan bod, net als praktische organisatorische aspecten. |
2.4 Draagvlak vergroten en het implementeren van een duurzaam en gedragen CSF-beleid binnen het geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding door Bart Schepens en Ilse Verhoeven Individuele leraren zien vaak als eerste de nood om in te zetten op de onderwijsbehoeften van sterke leerlingen. Leraren kunnen in hun klaspraktijk al heel wat autonoom aanpakken. Een schoolbreed, gedragen beleid implementeren, dat kan een leraar echter niet alleen. Het kan en mag niet leraar-afhankelijk zijn of een CSF-leerling al dan niet de nodige onderwijsaanpassingen krijgt op school. Dat lezen we ook in de concretisering van kwaliteitsverwachtingen gericht op onderwijs voor CSF-leerlingen. Hoe ga je aan de slag om het draagvlak binnen jouw schoolteam te vergroten en om een duurzame werking op te zetten die kwalitatief en breed gedragen is en blijft? |
2.5 "Wat als...?" een aanzet voor oplossingen op veelgestelde vragen door Ignace Ryheul Bij het uitwerken van een beleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen op een school komt heel wat kijken. Binnen de lerende netwerken horen we ook dat een aantal bekommernissen en hinderpalen geregeld opduiken. Enkele van die bekommernissen: |
2.6 Door de leerkuil met filosoferen door Jo Coune Wist je dat filosoferen 1 van de belangrijke domeinen is geworden in AI en tegelijkertijd een geweldige boost kan geven aan de taalontwikkeling van CSF- leerlingen en de hele klas? In 1 van mijn eerste filosofiemomenten in mijn klas kwam de groep tot de vraag: “Kan je liegen als je de waarheid niet weet?” Dat leidde tot bijzonder diepgaande voorondersterstellingen over waarheid, leugens en goed. In onze filosofiesessies dagen we niet alleen cognitief sterk functionerende jongeren uit, maar iedereen van de klas, om hun creatieve en abstracte denkvermogen te verkennen door middel van gesprekken. Filosoferen biedt hen niet alleen de kans om complexe vragen te onderzoeken, maar versterkt ook hun taalvaardigheden. We tonen interessante boeken zoals 'De vliegende papa's' (lager) en 'Peinzen' (middelbaar) waarmee je laagdrempelig aan de slag kan. We gaan in op jouw rol als gespreksleider, want filosoferen versterkt niet alleen het denken van kinderen, maar ook jouw eigen vraagstelling krijgt een boost. Doe mee en ontdek hoe filosofie niet alleen hun nieuwsgierigheid prikkelt, maar ook een krachtig instrument kan zijn in hun ontwikkeling! |
2.7 Faalmoed door Liesbeth Leus en Natalie De Weyer Merk je op dat cognitief sterk functionerende leerlingen op jouw school niet uit hun comfortzone treden en zo onvoldoende tot leren komen? Of schakelen ze te snel over naar de paniekzone? Aan de hand van praktijkvoorbeelden tonen we hoe jij je leerlingen, al vanaf een jonge leeftijd, uitdagingen leert omarmen. Dit door schoolbreed in te zetten op de ondersteuning van leerlingen die bij het verlaten van hun comfortzone in de paniekzone terechtkomen. We staan o.a. stil bij het belang van mindsettraining en het doorlopen van de leerkuil. Deze sessie richt zich op leerkrachten (basisonderwijs en secundair onderwijs) die op zoek zijn naar inspiratie om een kansrijke begeleiding te bieden aan cognitief sterk functionerende leerlingen. |
2.8 AI inzetten voor cognitief sterk functionerende leerlingen: kansen en uitdagingen door Bart Van de Paer, Liv Van Hyfte en Alexander Van Puyenbroeck De wereld van AI lijkt op een futuristische planeet waar de mogelijkheden eindeloos zijn. Maar wat kan AI echt betekenen in het onderwijs, en vooral voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen? Of je nu al ervaring hebt met AI-tools of net begint, deze sessie biedt je een praktische leidraad om AI effectief te gebruiken voor deze specifieke doelgroep. We verkennen tools die helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden die essentieel zijn voor CSF-leerlingen, met daarbij steeds aandacht voor autonomie, competentie en verbondenheid als basisprincipes. Ook kijken we naar hoe AI kan bijdragen aan feedback en zelfreflectie bij leerlingen. AI kan immers een krachtige oplossing zijn voor de uitdaging waar veel leraren mee worstelen: het bieden van directe, kwalitatieve feedback binnen de beperkte tijd van een les. Breng een opgeladen device (tablet of laptop) mee en bereid je voor op een interactieve en inspirerende sessie waarin je ontdekt hoe AI een waardevolle aanvulling kan zijn in het leerproces van cognitief sterke leerlingen. |
2.9 Dubbel Bijzondere leerlingen door Mariëlle Wittelings en Sofie Vergauwe Leren of jezelf ontwikkelen is niet voor alle leerlingen met kenmerken van hoge cognitieve capaciteiten altijd even vanzelfsprekend. Sommige leerlingen laten naast hun hoge cognitieve capaciteiten namelijk ook kenmerken zien van bijvoorbeeld een leer-, ontwikkelings- en/of gedragsprobleem. In dat geval spreken we over een (vermoedelijk) dubbel bijzondere leerling. Tijdens deze sessie gaan we hier uitgebreider op in, waarbij we kennis uit de wetenschap en de praktijk combineren om te onderzoeken hoe je deze leerlingen het beste kunt herkennen en hoe je kunt aansluiten bij de diverse onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. |
2.10 Hoe kunnen ouders constructief betrokken zijn op het schoolwerk van cognitief sterke leerlingen door Bart Soenens Voor ouders van cognitief sterke leerlingen is het geen sinecure om op een motiverende manier betrokken te zijn op het schoolwerk van hun kinderen. Zeker wanneer leerlingen motivationele problemen ondervinden, zoals faalangst, uitstelgedrag of complete demotivatie, kunnen ouders met de handen in het haar zitten. In deze presentatie komen verschillende ouderlijke reacties aan bod die reeds aanwezige motivationele problemen kunnen bestendigen. Zo wordt een onderscheid gemaakt tussen een controlerende, prestatiegerichte ouderlijke aanpak en een aanpak waarbij ouders hun kind op een voetstuk plaatsen met als doel het zelfwaardegevoel van hun kind te beschermen. Op basis van de Zelf-Determinatie Theorie wordt ook een positief alternatief voorgesteld, waarbij ouders een combinatie van structuur en autonomieondersteuning hanteren. De afstemming tussen deze twee motiverende vormen van ouderlijke betrokkenheid wordt besproken aan de hand van een recent ontwikkeld model dat in de praktijk informatief kan zijn voor zowel ouders als professionelen die ouders van cognitief sterke leerlingen begeleiden. |
2.11 Versterk je lespraktijk voor cognitief sterk functionerende leerlingen met Lesson Study door Katelijne Barbier Op basis van wetenschappelijke literatuur weten we al veel over hoe je cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen kunt ondersteunen in de klas. Maar hoe kun je als leraar jouw les nu aanpassen om deze leerlingen optimaal te begeleiden? Via Lesson Study, een professionaliseringsmethode, gaan leraren in team als onderzoekers in de eigen klaspraktijk aan de slag. Ze testen de gangbare praktijk, zoeken en overwegen alternatieven of vernieuwingen en doen onderzoek naar het leerproces van hun leerlingen waardoor ze de lespraktijk bij leerlingen kunnen bijstellen en verbeteren. In deze sessie gaan we eerst in op de effectieve onderwijspraktijken voor CSF-leerlingen. Vervolgens volgt een introductie in Lesson Study en leer je hoe je deze vorm van praktijkonderzoek kunt organiseren. Er worden ook enkele concrete cases toegelicht van lerarenteams die met LS hun praktijk voor CSF-leerlingen hebben geoptimaliseerd. Tot slot ga je zelf aan de slag: je werkt, bij voorkeur samen met je collega(’s), een onderzoeksvraag en eerste lesaanpak uit voor CSF-leerlingen, die je nadien zelf in de klas kunt uittesten. Tijdens dit werkmoment biedt de lesgever van deze sessie de nodige feedback en ondersteuning. |
2.12 Een krachtige leeromgeving voor CSF-leerlingen door Katrijn Pools en Katrijn De Waele In deze workshop maak je kennis met de basisprincipes voor het creëren van een krachtige leeromgeving in je klas. Op deze manier speel je niet alleen in op de specifieke onderwijsbehoeften van cognitief sterk functionerende leerlingen, maar zorg je ook voor klasbrede uitdagingen en een veilig leer- en leefklimaat in de klas. We staan stil bij de valkuilen, de misconceptie, compacten en verrijken. We zoomen in op Bloom als tool om lessen te differentiëren en kennis te maken met verschillende materialen en websites (onderwijsmethodes, leesboeken, spelmateriaal...) waardoor je cognitief sterke leerlingen ondersteunt bij de ontwikkeling van leerstrategieën en leerattitudes. |
2.13 Design Thinking als raamwerk voor projectwerk door Tine Vandenbogaerde Zelf verrijkend en uitdagend projectwerk ontwerpen lijkt voor jou een berg waar je geen beklimmen aan ziet? Dan is deze sessie iets voor jou. Ik neem jullie eerst mee doorheen het raamwerk van Design Thinking en ga daarna praktisch aan de slag met het opzetten van leerling-gestuurde projecten. Ik toon je ook hoe je project-ideeën van anderen kan omzetten naar zaken die werken voor jou en je leerlingen. |