De ankerscholen werkten verschillende voorbeeldpraktijken uit tijdens de eerste twee projectjaren van het project Voorbeeldscholen voor Cognitief sterk functionerende leerlingen.
Je kan deze hieronder raadplegen per thema:
Screenen en signaleren
Hoe screenen de ankerscholen hun leerlingen? Welke tools en materialen gebruiken ze hiervoor en wie is betrokken?
Signaleren bij peuters en kleuters
Compacten en verrijken
Hoe zetten de ankerscholen praktijken rond compacten en verrijken op? Hoe doen ze dat organisatorisch en wat zijn belangrijke randvoorwaarden?
Wat kan je schrappen en wat geef je dan in de plaats?
Binnenklasdifferentiatie wiskunde lager onderwijs
Binnenklasdifferentiatie lager onderwijs 1
Binnenklasdifferentiatie lager onderwijs 2
Signaleren voor verrijking aan te bieden bij kleuters
Externe verrijking bij de zorgleraar
Binnenklasdifferentiatie in de basisschool
Versnellen
De praktijken rond versnellen gaan over verschillende vormen van versnelling.
Zowel een stuk leerstof versneld aanbieden als een leerjaar overslaan in het basisonderwijs behoren tot de praktijken van versnellen.
Versneld automatiseren in het eerste leerjaar
Versneld automatiseren van de maaltafels
Ploeterklas - Versneld automatiseren
Versneld leren schrijven in het eerste leerjaar
Professionalisering
Hoe pak je professionalisering binnen het schoolteam aan als je wil inzetten op cognitief sterk functioneren?
Professionalisering lerarenteam
Actualisatie visie/beleid/praktijk
Professionalisering lerarenteam 2
Verrijkingsklas
De kangoeroeklas, de projectklas, het kraaiennest... zoveel mooie namen voor verrijkingsklassen, waar scholen CSF leerlingen samen zetten die nog meer uitdaging nodig hebben dan wat er binnen de klassetting kan worden opgevangen.
Verrijkingsklas - Projectklas lager onderwijs
Verrijkingsklas - Projectklas 2
Verrijkingsklas - Taaie Trawanten
Verrijkingsklas - Buidel- en kangoeroeklas
Andere praktijken
Schoolbreed werken aan executieve vaardigheden - Gereedschapsmuur