Signaleren van cognitief sterk functioneren - Mechelen
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, maar zijn niet eenduidig te koppelen aan begaafdheid?
Leerkrachten, maar ook ouders en anderen in onze maatschappij, herkennen niet altijd wie cognitief begaafd is. Nochtans is signaleren van cognitieve begaafdheid een eerste stap naar het juist formuleren van de onderwijsbehoeften van deze kinderen en naar het bieden van een gepast onderwijsaanbod. Het verschil kennen tussen leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken is hierbij van belang.
In deze module leer je wat screenen, signaleren en diagnosticeren is, leer je dit in te bedden in het zorgcontinuüm, leer je leerkenmerken van niet-cognitieve persoonskenmerken te onderscheiden en welke bronnen je kan gebruiken voor het identificeren.
Deze opleidingsmodule wordr gegeven door dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Inschrijven kan via deze link.