Cognitief sterke leerlingen herkennen en uitdagen (online training)
Leer in dit traject voor leerkrachten lager onderwijs hoe je cognitief sterke leerlingen kan herkennen, erkennen en uitdagen op school.
Herken je dit?
- Ze zeggen wel ‘hoogbegaafd’ of ‘cognitief sterk’, maar wat is dat nu precies?
- Wat hebben cognitief sterke leerlingen nu precies nodig om te groeien en open te bloeien?
- Ik weet niet of ik wel alle cognitief sterke leerlingen in mijn klas herkend heb.
- Ouders vragen uitdagend werk, maar ik zie niet dat deze leerling dit echt nodig heeft.
- Ik bied uitdagend werk aan deze leerling, maar hij doet er niks mee.
- Ik wil meer uitdaging bieden, maar ik weet niet waar of hoe eraan te beginnen
- Ik zoek inspiratie om mijn lessen en activiteiten naar een hoger niveau te tillen.
- Ik heb een cognitief sterke leerling in mijn klas, maar hij is bang om fouten te maken of ik hoor vaak ‘Ik kan dat niet!’. Wat moet ik nu?
Hierin sta je absoluut niet alleen! Cognitief sterke leerlingen herkennen is géén gemakkelijke opdracht. Zeker omdat deze kinderen zich op verschillende momenten en op verschillende plaatsen helemaal anders kunnen gedragen. De ene leerling toont alles wat hij in zijn mars heeft, de ander past zich aan de klasgroep aan, nog een leerling toont zich heel voorbeeldig en de ander hangt de clown uit. Geraak daar nog maar eens wijs uit als leerkracht!
MAAR dit hoeft niet zo te blijven! Ik neem je mee op expeditie zodat je cognitief sterke leerlingen in je klas kan herkennen. En we gaan ook een stap verder! Ik sta samen met jou stil bij wat deze leerlingen nodig hebben om te blijven groeien en zich goed in hun vel te kunnen voelen. We bekijken wat jij voor deze leerlingen kan betekenen en wat de basisprincipes voor een uitdagend aanbod in de lagere school zijn. We zoomen daarbij in op hoe jij jouw lessen uitdagend(er) kan inrichten en hoe jij jouw activiteiten op hun niveau kan afstemmen en dit alles met beperkte materialen en tijd. Tot slot neem ik je mee in de groei mindset en leer ik je hoe je leerlingen kan begeleiden die bijvoorbeeld uitdagingen weigeren, bang zijn om fouten te maken, snel zeggen ‘ik kan dat niet’. Want jij maakt voor hen mee het verschil!
Wat leer je in dit traject?
- Je weet wat hoogbegaafdheid en cognitief sterk functioneren bij leerlingen is en wat het niet is.
- Je kent de verschillende profielen van cognitief sterke leerlingen.
- Je begrijpt hoe talentontwikkeling werkt.
- Je kent de vier basisprincipes van een uitdagend aanbod in de lagere school en je kan hiermee aan de slag gaan.
- Je kan je lessen en activiteiten verrijken zodat ook cognitief sterke leerlingen kunnen groeien en openbloeien.
- Je weet hoe je een groei mindset bij alle leerlingen in je klas kan stimuleren in woord en daad.
Wat is het resultaat van dit traject?
- Je staat als leerkracht met het nodige zelfvertrouwen in jouw klas; cognitief sterke leerlingen brengen je niet langer van de wijs.
- Jouw leerlingen leren op eigen niveau en tempo en dit met beperkte materialen en tijd.
Praktisch?
- 3 online zoom-sessies van telkens 2u in beperkte groep
- in elke zoom-sessie geef ik input en inspiratie én is er ruimte voor al je vragen
- tussentijds kan je in je klas aan de slag. Tijdens de 2de en 3de zoom-sessie maak ik tijd om jouw ervaringen en bevindingen terug te koppelen
Wanneer?
- woensdag 2/10/2024 van 9u30 tot 11u30
- maandag 14/10/2024 van 9u30 tot 11u30
- maandag 18/11/2024 van 9u30 tot 11u30
Investering?
€180 (excl. BTW)
Wat vertellen deelnemers over dit traject?
“Deze bijscholing was in 1 woord GEWELDIG! Zeer aangename vrouw met veel ervaring. Ze is zelf ook directie geweest, doctor in pedagogische wetenschappen, leraar kleuteronderwijs. Zeer vlot uitgelegd waarbij je actief meedoet. Veel praktijkgerichte tips die meteen toepasbaar zijn. Doordat het online is, kan je gewoon op school blijven en nadien meteen terug naar de klas gaan. Oprecht 1 één van de meest interessante bijscholingen die ik al volgde.”
“Ik apprecieer de spontane, authentieke reacties en raad. Je enthousiasme werkt aanstekelijk en je kennis verrijkend.”
“Zeer interessante bijscholing mogen volgen met heel wat bruikbare ideeën en tips die je zo in je eigen klaspraktijk kan gaan uitproberen. Aangename uiteenzetting van de manier waarop je sterke kinderen thuis kunt laten voelen in je eigen klas. Dankjewel voor de inspiratie!”
Wil je graag aanmelden of heb je nog vragen?
Dat kan per mail op tinneke@maunaloa.be