Versnellen, dat loopt toch slecht af? - Gent
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en zo verschillende onderwijsaanpassingen voorstellen.
Eén van deze onderwijsaanpassingen is versnellen, of, in de volksmond, een jaar overslaan. Resultaten uit onderzoek tonen aan dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen.
In deze kennismodule bekijken we hoe scholen versnellen in de praktijk moeten aanpakken, welke vormen van versnellen er zijn, welke criteria er belangrijk zijn bij het maken van een beslissing om al dan niet te versnellen. We bespreken ook een instrument dat scholen kan helpen bij het onderbouwen van de beslissing.
Lesgever
dr. Sabine Sypré, ECHA Specialist, verantwoordelijke opleidingen Hoogbloeier®.
Meer info of inschrijven? Klik hier.