Tot waar de gedachten zich overgeven aan het onkenbare. En terug. Existentiële zelfontwikkeling bij cognitief begaafde kinderen en jongeren. Spreker dr. Stijn Smeets
Jongeren die goed kunnen redeneren ervaren de wereld anders. Ze zijn zich bewuster van hun omgeving, zien sneller verbanden en patronen, en komen tot eigen inzichten. Ze kunnen zich beter inbeelden hoe de wereld er idealiter zou kunnen uitzien. Inconsistenties in het denken en gedrag van anderen pikken ze sneller op. Ze beseffen dat de waarden die ze meekrijgen in hun opvoeding niet altijd overeen komen met hoe de wereld werkt. “Mijn vader leert me om eerlijk te zijn, maar hij verdient geld bij in het zwart”, “Ik krijg straf als ik iemand pijn doe, maar ik hoor op het nieuws dat ISIS ongestraft mensen kan vermoorden”, “Mijn ouders spreken over liefde en ruzies bijleggen, maar ze zijn wel aan het scheiden”. Op jongere leeftijd stellen ze zich al de “grote” vragen, over dood, liefde, rechtvaardigheid, armoede, lijden,…
In hun zoektocht naar begrip voelen cognitief begaafde kinderen en jongeren zich vaak alleen. Hun leeftijdsgenoten zijn hier niet zo intens mee bezig. Ook ouders en leerkrachten kunnen niet altijd ondersteuning bieden; ze worstelen zelf met die vragen nu de grote betekeniskaders (religie, ideologie,…) niet meer bruikbaar lijken.
In deze lezing combineer ik wetenschappelijk onderzoek, westerse en oosterse filosofie, en oeroude traditionele wijsheid om samen met u na te denken over hoe we cognitief begaafde kinderen en jongeren kunnen begeleiden in hun existentiële zelfontwikkeling.
Spreker: Dr. Stijn Smeets is psycholoog en behaalde zijn doctoraat binnen de “Study of Mathematically Precocious Youth” aan Vanderbilt University’ Peabody College (USA). Hij deed onderzoek naar de sociale en emotionele gevolgen van versnellen voor cognitief begaafde leerlingen. Terug in België, richtte hij Modesto op, een stichting die cognitief begaafde kinderen, jongeren en volwassenen helpt gelukkige en productieve levens te leiden. Dr. Stijn Smeets was verbonden aan de Radboud Universiteit (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek) en de Universiteit van Leuven (Project TALENT, Expertisecel Begaafdheid). Op zoek naar een diepgaander begrip van existentiële zelfontwikkeling, richtte hij in 2016 samen met Elke van Campenhout “The Monastery” op, een experiëntiëel onderzoekscentrum voor hedendaagse spiritualiteit. Hij geeft individuele en groepsbegeleiding aan cognitief begaafde jongeren op zoek naar zichzelf en hun plaats in de wereld (info van PUC Kulak).
Praktisch: inschrijven kan via mail naar nest10@outlook.be (voor 1 maart).
Kostprijs: 25 euro
Deelnemers
Ben je nog niet geregistreerd op deze website? Registreren »
Beste
Bedankt om hier aan te melden. De inschrijving is echter pas definitief na mail naar nest10@info.be
Heel graag tot 11 maart!
Virginie Casier