Hoogbloeier Gifted Academy Navorming "Onderpresteren bij hoogbegaafde jongeren"
Bij de cognitief sterke onderpresteerders wordt perfectionisme meestal snel opgemerkt. Net omdat ze het zo graag goed willen doen, verliezen deze leerlingen zich in details. En dan is er geen tijd meer over om cognitief verder te groeien. Ook de criticus die alles in vraag stelt, niet in het minst de leerstof of het schoolsysteem, belemmert zichzelf vaak in het leren.
Er zijn echter nog andere types onderpresteerders die, elk op hun manier, moeilijk of nooit door hun leerzone gaan. Het onderpresteergedrag neemt dan alleen maar toe. We zien dan ook sterke leerlingen die in het watervalsysteem terecht komen, doorheen de jaren meer en meer gaan twijfelen aan hun kunnen en de moed verliezen.
Ook voor leerkrachten is het niet zo eenvoudig om doorheen de middelmatige of zelfs zwakkere cijfers de bijzondere mogelijkheden van deze leerling te (blijven) zien. Het is dus erg belangrijk om deze jongeren tijdig op te pikken, om hen terug op hun leerspoor te krijgen en gemotiveerd te houden. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Maar het is nooit te laat: als opvoeders doen we deze jongeren een gigantisch cadeau door te zien wat ze écht waard zijn en hen te helpen ontsnappen uit het onderpresteerstraatje. En hoeveel voldoening heb je daar als leerkracht ook van!
In deze navorming bespreken we uitvoerig en met enkele concrete casussen:
- hoe je deze jongeren kan herkennen in je klas;
- waar je als leerkracht rekening mee dient te houden;
- hoe je deze leerlingen opnieuw gemotiveerd aan het werk krijgt.
Deze navorming wordt verzorgd door Veerle Cool, partner van het Hoogbloeier® expertisenetwerk. Veerle werkte ruim 25 jaar als zorgcoördinator en heeft bijzonder veel ervaring met (het begeleiden van) onderpresterende jongeren. In haar praktijk begeleidt ze wekelijks jongeren bij het doorbreken én omkeren van de negatieve onderpresteerspiraal.
Inschrijven kan hier.