De autometafoor geeft een duidelijke, eenvoudige en positieve taal en beeld aan de 11 uitvoerende breinfuncties die zeer belangrijk zijn voor onze dagelijkse taakaanpak, werkhouding en zelfstandigheid.
In elke klas zitten kinderen die meer en andere differentiatie nodig hebben dan drie sterrenopdrachten of plusboekjes. Of het nu gaat om kleuters die misschien nog niet kunnen lezen, of om kinderen die de...
Wat moeten cognitief begaafde kinderen nog leren als ze de doelen van de basisvaardigheden die voor hun leeftijd gelden al beheersen? Welnu: in ieder geval de leergebied overstijgende vaardigheden (LOOD)...
Wij willen de beleving van begaafde kinderen in de lagere school beter begrijpen en nagaan wat de impact is van de verschillende maatregelen op het welbevinden van deze kinderen.
HOOGBEGAAFDHEID IN DE LOGOPEDIE
‘Hoogbegaafde kinderen kunnen net als ieder ander kind logopedische problemen hebben of krijgen. Bepaalde eigenschappen van hoogbegaafde kinderen kunnen er toe leiden...
De vereniging “Ouders van uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen Vlaanderen” hield afgelopen maand een enquête over de situatie van uitzonderlijk hoogbegaafde (UHB) kinderen binnen het Vlaamse onderwijs....
Nieuw in Leuven: deeltijds onderwijs op maat voor cognitief sterke leerlingen.
SPRING-STOF wil (deeltijds) onderwijs geven op maat, rekening houdend met de ontwikkelings- en leerbehoeften van elk kind....
In september 2019 opent basisschool O.b.a.m.a. in Beringen de deuren. De 'O' staat voor ontwikkelingsvoorsprong en/of hoogbegaafd potentieel. Benieuwd naar de rest? Lees dan zeker verder...