Binnen doelgroep: Kleuters (2,5-6j)
Artikeloverzicht

Begaafd en #inuwkot

De paasvakantie staat voor de deur. Meestal een moment waarop leerlingen herademen na toetsen of examens, leraren alle zeilen bijzetten om de paasrapporten klaar te krijgen en iedereen reikhalzend uitkijkt naar de eerste echte lentedagen. Dit jaar is het een beetje anders, want we zitten allemaal in ons kot. Getekend: Covid-19. Heel wat ouders dansten de afgelopen weken op de slappe koord tussen zorg voor thuisblijvende kinderen en, waar moest en kon, eigen professionele activiteiten. Tegelijk probeerden duizenden leraren met niet aflatende inzet een evenwichtig en voor elke leerling haalbaar onderwijsaanbod op afstand uit te werken. Wat met cognitief begaafde kinderen in deze periode? Zij hebben zelden nood aan remediëring en herhaling, terwijl hier in het afstandsonderwijs van de afgelopen weken toch de nadruk op lag. Wat kan je dan wel in afstandsonderwijs aanbieden? En waar moet je rekening mee houden? Welke mogelijkheden heb je thuis om je begaafd kind bezig te houden? Enkele ideëen...

 

 

1.  Wees creatief of ga te leen bij creativiteit van anderen

Deze periode daagt ons op verschillende vlakken uit om creatief te zijn, ook in het verzinnen van opdrachten en activiteiten voor begaafde kinderen en jongeren. Gelukkig biedt het internet een schier eindeloze bron van allerhande materiaal dat zich leent tot verrijking of herseninspannende ontspanning. Enkele bestaande lijstjes:

Graag voegen we er zelf nog volgende online bronnen aan toe:

 

2. Bied ruimte aan interesses en geef kinderen de nodige autonomie

Deze periode biedt uitgelezen kansen om, nog meer dan anders, de interesses van je kind of leerlingen te volgen of je kind te stimuleren om zijn of haar eigen interesses te ontdekken. De autonomie krijgen om zelf beslissingen te nemen en zelf te kiezen werkt immers erg motiverend.

Uiteraard is kiezen niet voor elk kind even eenvoudig. Even ploeteren kan daarbij zeker geen kwaad, dus je hoeft als leerkracht of ouder niet onmiddellijk te hulp te schieten. Lukt het maken van een goede keuze uiteindelijk toch niet, dan kan het helpen om de keuzemogelijkheden wat te beperken (kiezen uit 6 is vaak gemakkelijker dan kiezen uit 100) of het keuzeproces van je kind via enkele eenvoudige vragen wat te begeleiden (bv. “Wil je iets weten of iets maken?”).

 

3. Geef ondersteuning waar en wanneer nodig

Hou er voldoende rekening mee dat helemaal zelfstandig aan de slag gaan voor veel kinderen, zelfs als ze cognitief begaafd zijn, niet eenvoudig is. Het is dus zeker raadzaam om op voorhand even te bedenken of je kind toegang heeft tot hulpmiddelen of hulpbronnen die op zijn leest geschoeid zijn. Even laten zien hoe Google Translate werkt, kan bijvoorbeeld een wereld van verschil maken wanneer je kind een Engelstalige escape room probeert uit te raken of de eerste stapjes in de wereld van Scratch zet. Een tutorial opsnorren, een stappenplan voorzien, een uitgewerkt voorbeeld beschikbaar stellen, het kan allemaal helpen.

Vaak hebben kinderen ook tijdens het werken de nodige vragen – ze zijn immers aan het leren! Zorg er dus voor dat kinderen hun vragen ook kunnen stellen. Al is er niets verkeerds aan om als thuiswerkende ouders de stroom vragen van je kind wat te kanaliseren en bijvoorbeeld elk uur een vragenkwartiertje te organiseren. Vragen in het vragenkwartiertje kunnen. Daarbuiten niet, want dan is mama aan het werk!

 

4. Het hoeft niet altijd online!

Er wordt dezer dagen uiteraard veel aandacht besteed aan alles wat zich online afspeelt. Maar zelfs in quarantainetijden biedt ook de offlinewereld de nodige mogelijkheden. Of wat dacht u van kinderen die hun eigen geocache in elkaar knutselen en verbergen, een eigen gezelschapsspel maken of leren schaken met het schaakbord uit de speelgoedkast?

 

Heb je zelf ideeën voor meer uitdaging thuis of in de (virtuele) klas? Deel ze dan via onze Facebookpagina!

Leeftijdscategorie: Kleuters (2,5-6j)