Wil je de studiedag graag herbeleven of kon je er niet bij zijn? Bekijk dan hier het programma van de studiedag met links naar alle presentaties én video-opnames van de plenaire sessies.
Prof. Verschueren vertelt meer over hoe je bij iemand kunt herkennen dat zijn of haar cognitieve vaardigheden sterk zijn. En zijn er ook sociaal-emotionele kenmerken die in aanmerking komen voor herkenning van begaafdheid? Ze sluit ten slotte af met de st
Prof. Verschueren vertelt je in deze kennisclip meer over wat cognitieve vaardigheden nu juist zijn. Wat is intelligentie? Zijn er verschillen in intelligentie? Welke cognitieve vaardigheden worden getest om intelligentie te meten?
Prof. Verschueren vertelt jullie meer over wat cognitieve begaafdheid nu juist inhoudt. Wat is gemeenschappelijk in een aantal modellen die begaafdheid beschrijven? Welke visie heeft TALENT hierin? Waarom spreken we over cognitief begaafde leerlingen en h
Waarom haalt de ene leerling hoge punten, terwijl een andere het moeilijker heeft? Komt dat door verschillen in aanleg en persoonlijkheid, of speelt ook de motivatie een rol? We zochten het uit op basis van gegevens uit de TALENT-studie.
In dit artikel gaan we in op drie belangrijke vragen: ‘Wat houdt het concept motivatie in?’, ‘Hoe speelt motivatie een rol bij begaafde leerlingen?’ en ‘Hoe kan ik zelf de motivatie van leerlingen bevorderen?’.
We weten dat labels of korte omschrijvingen bepaalde stereotypes kunnen oproepen bij leerkrachten, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minderheden of leerlingen met beperkingen. Maar wat roept het label ‘hoogbegaafd’ op? Positieve associaties? Of negatieve ve